tisdag 25 januari 2011

 Vinterns funderingar samt mål - av Tobias L

Vintern har varit lång, för lång. Häromveckan hade Kalmar årets hittills högsta temperatur, ungefär 6 plusgrader, solen sken och vattnet rann nerför gatorna, så gutt. Till min stora besvikelse insåg jag plötsligt att kalendern visade en januaridag, det var för bra för att vara sant.
1,5 halv månad till ska man stå ut med detta eländiga väder, isar som är för svaga att gå på men ändå några ynka centimeter för tjocka för att man ska kunna spinnfiska. Men man ska inte hänga läpp, så är vädret i stort sätt varje år.



Lådorna och hyllorna är uppbunkrade med beten och andra tillbehör, färdiga för att användas kanske nästa månad eller ännu längre fram? För en gångs skull är det i alla fall ordning på grejerna.

Jag tänkte också berätta om mina mål för 2011.
-För första året  ska jag försöka få en biljett till läckebyån, målet är att få en id på minst 2,5 kg.
-Minst två sutare över tre kilo och fisket sker som vanligt i kölbydammen.
-Karp, ja nu när Hagasjöns monster är ogiltiga ser jag en möjlighet i Linneasjön. En karp på minst 7 kg skulle sitta fint!
-Braxen, förra året var ett katastrofår i hossmo men om mycket braxen går upp i ån är målet en 6kgs.
-Abborre, jag har aldrig fiskat seriöst efter borre i hossmo, vet inte varför men i år ska jag och en borre över nuvarande pb:t 1,1 är bra nog.
-Jag vet att hossmo också ger fina gäddor ibland och chans till 10+are finns alltid men ett mål över 5 kg vågar jag inte ge.

Övrigt: Det finns en hel del andra arter också men i nuläget vet jag inte om jag tänker satsa på dem, själv är jag sugen på en tripp till vättern för att fiska lax med en lokal guide och havsöring finns runt hela kusten, tyvärr handlar det främst om 1-2kgs.
__________
// Skitfiske på er önskar Tobias L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar