söndag 29 april 2012

Sarvfiske

Hallå!
Yes, långhelg!

Bra väder!

Läge!

Efter att gått och tänkt på om färna eller sarv skulle bli nästa mål så bestämde jag mig för den sistnämnda. Jag har en tid letat lite efter bra platser i ån, via eniro och utflykter och hade nu funnit platsen som skulle nötas.

Allt verkade perfekt, väder, vind (eller avsaknad av den) och framför allt tid.  Jag kommer ner till min plats, slafsar mig fram i träskmarken och sätter ut spöklyka och stol. Riggningen av spön går snabbt. Sedan sitter jag en stund och bara insuper naturen. Sarvarna verkade vara hemma då jag med jämna mellanrum hörde de trevliga slurpen av sarvmunnar som tar saker i ytan. Jag påbörjar fisket och landar ganska snabbt en id i kilosstorlek. Efter några idar och mörkrets intåg så avtar aktiviteten drastiskt. Men en bit in i mörkret kommer en stöt på högerspöt som fiskas en halvmeter utanför en vassrugge. Jag avvaktar, sedan kommer en fin böj. Quivertoppen böjs härligt och isotoperna dansar som eldflugor när hugget eskalerar. Jag svarar med en höjning av spöt och fisken sitter där. Efter en tämligen odramatisk drill så har jag den i håven. En fin sarv utan tvekan. Men hur stor? Efter mätning och vägning så har jag det på svart och vitt; 1360 gram 43 lång, ett ståtligt exemplar för sin art och ett nytt PB för mig!

Tyvärr kunde det önskats mer av fotona men det viktigaste finns med, såsom referensförmål och framförallt det simmande guldet.

Hell Ya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar