måndag 18 april 2011

En lång helg i Mönsterås

Nu kom vårfisket igång, och det gick bättre än mitt id-fiasko veckan innan:)

jag anlände i mönsterås sent på onsdag kvällen och fixade till bilen som sovplats, lade mig efter en snabb middag och vaknade nästa morgon vid 5 tiden. fisket skulle börja i lillån efter lekmört. Efter lite rekandet hittade jag en liten håla och efter en trög morgon kom resans första fina fisk, en romstinn mört på 560g, och mitt gamla pg började darra (det var just på 560g). Hela dagen bjöd på mycket bra och aktivt fiske och jag kunde håva ca 30 mörtar denna första dag. På eftermiddagen dök flötet på nytt och denna gång kändes det lite tyngre på andra änden av linan. Upp kom då ett nytt pb på 600g och jag blev glad över en fin mört. Kl 20 slutade jag fiska för dagen och kvällen bjöd på pasta och en film i bilen:)






Dag 2 började bra med ännu en mört på 600g, men efter kl 8 dog fisket och jag bestämde mig för att testa sikfisket på oknö. Efter bara en timmes fiske fick jag ett våldsamt hugg och upp kom det en helt ok sik på 1040g. Jag fick ytterliggare 2 sikar den dagen, men bara små. På kvällen var det dags för lillån igen och mörtarna hade blivit lite hungrigare igen, dock så fick jag ingen större.

Dag 3 börjades på oknö med dan, mona, gustav, john och jens men fisket var segt. efter en god lunch med gänget bestämde jag mig att återvända till lillån och det visade sig var ett bra beslut, då det återigen blev nytt på, denna gång på 620g (2 gånger).

Dag 4, som blev sista dagen börjades på oknö igen,men fisket var ännu trögare och jag blev glad att jag testade sikfisket redan på fredagen, då de verkar varit på vägen ut och det i a f blev en kilosfisk. Kl12 packade jag bilen och skulle avsluta resan med några timmar till i lillån. Fisket var bra den dagen också, och till slut klev det på ett nytt pb igen, vågen stannade på 640g och resan kunde avslutades med ett leende :)

Snart börjar björkna-färna säsongen hemma i växjö och då får vi se vad det kan bli!

/Max von Idlös  (fick ett nytt namn av Dan efter id-misären:))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar