lördag 16 april 2011

Regnbågspremiär Snärjebäcken

För fjärde året i rad tillbringar jag en lördag i april åt regnbågsfisket i Snärjebäcken och inte vilket fiske som helst, den årliga premiären.
Upp klockan 6 för att ha allt färdigt och va på plats vid starten klockan 08.00.

Jag kom kanske 20 minuter för tidigt men trots det fick jag välja en halvbra plats vid strandkanten. Vid 8 hördes startskottet och femtiotal (på premiären såldes ca 70 dagskort) linor kastades i bäcken. Vanligtvis brukar många få fisk på första kastet, men inte idag, det verkar vara segare än väntat. Dock så lyckas jag få en mindre regnbåge efter ca 30 min på 0,84 kg och en matfisk är räddad:)

Fisket fortsätter och jag fortsätter långsamt uppströms, vid 11tiden är det dags för nästa fisk att syna håven. Jag står vid "rakan", känd för att hålla lite större fisk. Jag fiskar med ett skeddrag samt en upphängare och det tar totalstopp vid invevningen. Fisken kämpar bra trots det kalla vattnet och då fisken når håven förstår jag att det är en större fisk, jag går till invägningsstället och får vikten bekräftad, 3,20 kg och nytt pb för mig.

Dagen fortsätter och jag träffar några kompisar vid tolvtiden och fiskar på men fler fiskar lyckades jag inte lura upp under dagen. Vid 13tiden åkte jag hem otroligt nöjd:)!

Nytt pb regnbåge: 3,20 kg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar